Temaeftermiddag om konfliktnedtrapning for ejendomsfunktionærer
Formålet med kurset var at gøre os ejendomsfunktionærer opmærksomme på, hvordan vores kommunikation enten kan optrappe eller nedtrappe konflikter. Vi blev blandt andet gjort opmærksomme på vores egen konfliktstil, og vi fik mulighed for at dele vores egne erfaringer med konfliktnedtrapning over for beboere.
Træk- og tryk-kommunikation
Vi lærte blandt andet om træk- og tryk-kommunikation. Træk-kommunikation er kendetegnet ved aktiv lytning. Man spørger undersøgende ind til den enkelte beboer, som så får mulighed for at forklare situationen.
Tryk-kommunikation er, når man i samtalen med en utilfreds beboer hurtigt lukker samtalen ved at sige, at man har forstået problematikken. Man forklarer så, hvorfor tingene er, som de er, og kommer med en løsning. Denne respons kaldes tryk-kommunikation, fordi den lægger et tryk tilbage mod, hvad den anden siger.
Konfliktens væsen
Nicklas Kronow fortalte også om konfliktens væsen og om begreber som “den lille og den store klinge.” At benytte den store klinge betyder, at man langsomt og præcist tager den enkelte situation eller de ord, der kommer fra modparten, ind, tænker dem igennem og derefter svarer i et roligt og behersket sprog.
Den lille klinge er det modsatte: her reagerer man hurtigt og måske negativt på noget fra modparten, fordi man enten er irriteret eller påvirket af situationen. Dette kan gøre, at svaret kommer ud på en hård og uheldig måde, hvilket selvfølgelig bør undgås.
Når man taler konflikthåndtering, er der også begreber som optrappende og nedtrappende sprog. Optrappende sprog er, når man går efter personen og fokuserer på fejl og mangler hos vedkommende, belærer og virker angribende. Nedtrappende sprog er derimod, når man går efter sagen og forsøger at forstå, hvad det drejer sig om. Man taler i ”jeg-form” og lytter færdig, når modparten siger noget.
Vær opmærksom på din påvirkning af andre
Nicklas Kronow viste også en kort video om, hvordan man selv kan påvirke andre mennesker ved at gøre flere ting ad gangen. Det kan være handlinger, som man måske tror er normale, men som slet ikke giver mening for andre. Med videoen ville han illustrere, at det er vigtigt at være opmærksom på, at vores adfærd kan påvirke andre mennesker på en anden måde end det, der måske var vores hensigt.
Der blev også givet et værktøj til brug på arbejdspladsen i form af en handlingsplan til håndtering af krænkende eller utryghedsskabende handlinger. Planen er lavet med udgangspunkt i dagligdagen i et af vores boligselskaber og i samarbejde med de tillidsvalgte og ledelsen på et VN-møde i det pågældende boligselskab. De fremmødte kunne bruge den som inspiration til at få lavet en plan for ejendomsfunktionærer, der eventuelt skulle opleve krænkende eller utryghedsskabende situationer på arbejdspladsen. Det er altid en god idé at nedskrive en klar politik for arbejdsmiljøet på jeres arbejdspladser.
De 16 ejendomsfunktionærer, der deltog på kurset, fik læring og redskaber, som de kunne tage med hjem og dele med deres kolleger.
Nye arrangementer og videndeling
Hold øje med din lokale fagforenings næste spændende arrangement, hvor du som ejendomsfunktionær kan deltage og få en god mulighed for at møde andre kolleger og dele din viden. Samtidig kan du få ny viden med hjem, som du efterfølgende kan dele med dine daglige kolleger – forhåbentlig til gavn for jer alle på arbejdspladsen.