Søg hjælp, hvis du kommer ud for en arbejdsskade
I ESL bistår vi dig, når du er kommet til skade på dit arbejde. Ofte ses fejl og mangler i sagerne, der i værste tilfælde kan betyde, at vores medlemmer ikke får anerkendt deres arbejdsskade og mister ret til erstatning.
Vi vil derfor her fortælle om hvad der er vigtigt at være opmærksom på, når du bliver udsat for en arbejdsskade.
Hvad er en arbejdsskade?
En arbejdsskade kan være både en pludselig ulykke eller en erhvervsbetinget sygdom – altså en sygdom, som man udvikler efter mange års belastninger. En arbejdsskade kan være både fysisk eller psykisk.
En ulykke kan eksempelvis være at man falder, at man får et vrid i ryggen eller skulderen, når man løfter noget tungt eller det kan være en trafikulykke i forbindelse med arbejdet.
En erhvervsbetinget sygdom kan eksempelvis være slidgigt i knæene efter mange års knæliggende arbejde eller en lungesygdom, som man har udviklet efter arbejde med asbest.
Men hvad er så vigtigt, når man er kommet til skade eller blevet syg af arbejdet?
Arbejdsskaden skal anmeldes
Anmeldelse af ulykker: Hvis du har været udsat for en arbejdsulykke, er det din arbejdsgiver, der skal anmelde ulykken. Din arbejdsgiver skal anmelde og indsende anmeldelsen til deres forsikringsselskab. Vi ser ofte, at arbejdsgiverne har interne skemaer til registrering af ulykker, men det er ikke rigtige anmeldelser.
For at være sikker på, at arbejdsskaden er anmeldt korrekt, kan du tjekke, at du har modtaget en anmeldelse i din digitale postkasse, og at anmeldelsen har et EASY-løbenr. Det skal også være angivet, at skaden skal vurderes efter arbejdsskadeloven. Du skal også modtage brev fra din arbejdsgivers forsikringsselskab om, at de har modtaget anmeldelsen.
Anmeldelse af erhvervssygdomme: Anmeldelse af en erhvervsbetinget sygdom skal foretages af en læge. Det kan være egen læge eller en speciallæge. Der er også mulighed for at blive henvist til en arbejdsmedicinsk afdeling på et hospital, som kan både beskrive og anmelde erhvervsbetinget sygdom.
Du kan risikere, at din arbejdsskade ikke kan anerkendes og du mister din ret til erstatning, hvis skaden ikke er anmeldt korrekt, også selvom det skyldes fejl fra din arbejdsgiver eller andre.
Frister
Der er frister for at anmelde arbejdsskader.
Anmeldelse af en ulykke skal ske senest 1 år efter ulykken.
En erhvervsbetinget sygdom skal anmeldes senest 1 år efter din læge har sagt til dig, at din sygdom kan skyldes dit arbejde.
Dokumentation for skaden
Det er dig selv, der skal bevise at du er kommet til skade. Det skal kunne dokumenteres, at der er sket en ulykke, og at den skade du har fået skyldes ulykken. Nedenfor kan du se hvad du selv kan gøre for at bevise, at du er kommet til skade.
- Gå til læge/skadestue hurtigst muligt efter skaden er sket!!!
- Det er vigtigt at gå til lægen, selvom skaden umiddelbart ikke er så alvorlig.
- Gå jævnligt til læge eller anden behandler, f.eks. fysioterapeut så længe du forsat har gener efter skaden.
- Tag evt. billeder af din skade, hvis den er synlig.
- Tag billeder af skadesstedet.
- Følg op på at din arbejdsgiver har anmeldt skaden. Arbejdsskaden skal hurtigst muligt anmeldes. Hvis din arbejdsgiver ikke anmelder din skade automatisk, kan du henvende dig til din arbejdsmiljørepræsentant.
Søg rådgivning, når du kommer til skade
Det er ofte svære og uoverskuelige systemer man møder, når man er ramt af en arbejdsskade, og vi vil derfor råde til, at du søger rådgivning i din lokale afdeling.