ESL og Min A-kasse i fremtiden

ESL er godt på vej mod at blive et selvstændigt landsforbund, som vil stå på egne ben. Ved årsskiftet 2023/24 træder ESL derfor ud af Serviceforbundet, og bliver et selvstændigt forbund for alle vores medlemmer. Umiddelbart vil du som medlem ikke opleve de store ændringer. Blandt andet vil medlemskabet af a-kassen fortsætte, og Min A-kasse vil fortsat kunne dække alle behov for ESL-medlemmer.

Der var fuld opbakning blandt både landsbestyrelse og delegerede, da ESL i2021 holdt urafstemning om at danne et selvstændigt forbund. Målet er at kunne fokusere fuldt ud på egne medlemmer og i endnu højere grad kunne træffe beslutninger, der tilgodeser medlemmernes behov. ESL vil fortsat være en del af Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).

Skiftet forberedes

– Beslutningen betyder et farvel til fællesskabet med Serviceforbundet, når vi rammer 1. januar 2024. Herefter vil vores medlemmer få et forbund, der er 100 procent dedikeret til at betjene ejendomsfunktionærer, og yde rådgivning og service inden for vores særlige fagområde. Lige nu er vi i gang med at forberede skiftet, så du som medlem kommer til at opleve en gnidningsfri overgang, fortæller formand for ESL, Michael Bovbjerg Hansen:

– Vi skifter bl.a. telefonsystem, men beholder det samme telefonnummer. Vores hjemmeside vil også fortsat være www.eslforbund.dk.

Ny mailadresse

Fra den 1. januar 2024 bliver ESL’s nye mailadresse esl@forbund.dk.

– Vi sikrer, at alt kører på skinner fra årsskiftet. På det praktiske plan vil medlemmerne kun opleve få ændringer, selv om vi kommer til at få en række nye processer i ”maskinrummet”, fortæller Michael Bovbjerg Hansen.

Fordele fortsætter

Dine medlemsfordele fortsætter uændret, og samarbejdet med de forskellige partnere – som bl.a. Min A-kasse – fortsætter i det ”nye” ESL. Det samme gælder medlemsfordele som PlusKort og lønsikring i ALKA via samarbejdet med Min A-kasse. Derudover vil ESL se på muligheden for nye fremtidige medlemsfordele.

Alle medlemmer vil modtage information

Som medlem af ESL vil du løbende blive orienteret om vejen mod at blive et selvstændigt forbund. F.eks. vil det fremover være ESL, der opkræver forbundskontingentet – dels via løntræk og dels via betalingsservice eller girokort. Min A-kasse opkræver fortsat a-kassekontingentet samt det eventuelle efterlønskontingent også via betalingsservice eller girokort.

ESL vil holde dig opdateret på, hvad der kommer til at ske frem mod overgangen til at blive et selvstændigt forbund – hvis du har spørgsmål undervejs, er du selvfølgelig velkommen til at kontakte os på mail eller telefon 3877 7000.

Min A-kasse & ESL

Læs mere om ESL-medlemskab og a-kasse.