Din lokale fagforening i Midtylland
Vi har sendt en spændende idé til Den Gamle By i Aarhus, og museet har taget godt imod den. Der er endnu ikke truffet nogen endelige beslutninger, men vi håber, at vores fag får en plads i historien på lige fod med byens andre helte.
Idéen handler om at sætte fokus på viceværten/ejendomsfunktionæren. Både som han så ud i 1970’erne og sådan som vi kender arbejdet i dag.
Nedenunder kan du læse tre artikler
– om selve idéen til et viceværtkontor i Den Gamle By
– om hvordan vi kan vise udviklingen i faget – fra kælderrum til moderne kontor
– og om hvordan du kan hjælpe med materiale, historier og frivillig indsats.
Sæt viceværten på museum – esl

Mandag den 3. november blev årets generalforsamling i Ejendomsfunktionærernes Fagforening Midtjylland afholdt på Hotel Sabro Kro. Omkring 40 medlemmer var mødt frem til en aften med både fagligt indhold og hyggeligt samvær.
Efter velkomsten blev den formelle del gennemført med de klassiske punkter på dagsordenen – godkendelse af referat, formandens beretning og orientering fra Miljø- og Oplysningsudvalget samt Medlemshvervningsudvalget.
Årsrapporten for 2024 blev gennemgået, og budgettet for 2026 blev vedtaget uden bemærkninger.
Der var også valg, hvor:
- Formand Dennis Zarp Laursen blev genvalgt for en 4-årig periode.
- Lars Bangsheim, Allan R. Møller og Henri E. Olesen blev genvalgt for 2 år.(Bestyrelsen)
- Til Miljø- og Oplysningsudvalget blev René Buhl og Susie Isling ligeledes genvalgt for 2 år.
Efter valgene tog landsformand Michael Bovbjerg Hansen (ESL) ordet. Han mindede os om vigtigheden af at værne om vores arbejde – eksempelvis ved ikke at udlicitere opgaver som snerydning og vedligehold, da det i sidste ende kan koste arbejdspladser.
Både næstformand Bettina Flittner og formændene fra København, Nordjylland og Sydjylland havde taget turen til Sabro for at deltage, hvilket blev værdsat af de fremmødte.
Årets generalforsamling blev i øvrigt afviklet i et lidt nyt format. Efter et bestyrelsesmøde, på 8 timer tidligere på året, besluttede man at give generalforsamlingen et mere moderne og tidssvarende præg. Det arbejde fortsætter i de kommende år – i håbet om at tiltrække endnu flere medlemmer til fremtidige møder.
Aftenen sluttede med god mad og livlig snak ved bordene. Det var tydeligt, at der blev udvekslet erfaringer, delt minder og styrket fællesskab – noget både formand og bestyrelse satte stor pris på.
Alt i alt en vellykket generalforsamling med både fagligt indhold og hyggelig stemning.
Henri E
Medlemshvervningsudvalget (MHU) er et udvalg nedsat af fagforeningens bestyrelse med det formål at støtte tillidsvalgte og andre medlemmer af ESL i arbejdet med at formidle og forklare vigtigheden af at være medlem af den overenskomstbærende fagforening.
MHU udarbejder blandt andet oplæg til Oplysningsudvalgets årlige kursus for tillidsvalgte. Her går vi i dybden med det vigtige og spændende organiseringsarbejde og klæder deltagerne godt på med erfaringer og redskaber til organisering – herunder hvordan de kan anvende og rekvirere de hjælpemidler, der findes.
Arbejdet i udvalget er dynamisk, og det er nødvendigt, fordi ikke to medlemmer er ens. Selvom vi deler mange fællestræk gennem vores fag og uddannelse, har medlemskab af en fagforening for mange også en personlig betydning. Det har vi stor respekt for.
Derfor er det vigtigt for os at opfordre til, at både nuværende og kommende medlemmer bliver mødt ordentligt og taget alvorligt i deres begrundelser for eventuelt endnu ikke at være medlemmer. Først når kollegaer bliver hørt og forstået, kan vi hjælpe dem til at få indsigt i, hvordan overenskomsten og fagforeningen inden for vores fag fungerer – og hvorfor det er så vigtigt at stå stærkt, sammen og rigtigt.
Vi hylder hvert år de bedste AMR’er med Robert Andersen Prisen

Hver dag er der arbejdsmiljørepræsentanter, som gør en særlig indsats for, at vi alle kan have et trygt og godt arbejdsmiljø. Det er en indsats, der ofte sker i det stille, men som betyder utrolig meget for kollegerne – og for at vi alle kan gå raske hjem fra arbejdet.
For at anerkende dette engagement uddeles Robert Andersen Prisen hvert år i Ejendoms Midt’s område. Prisen gives til en arbejdsmiljørepræsentant, der brænder for arbejdsmiljøet og som måske også har ydet det ekstra, der gør en forskel i hverdagen. Det kan være alt fra at sørge for, at tunge løft udføres på en sikker måde, til at skabe gode rutiner for brug af maskiner og redskaber, eller at have blik for kollegernes trivsel i en travl arbejdsdag.
Prisen er opkaldt efter Robert Andersen, som i mange år arbejdede med arbejdsmiljø i ESL. Han blev kendt som et sandt orakel inden for området – både som underviser og som aktiv i BFA, hvor han var med til at synliggøre arbejdsmiljøarbejdet på landsplan. Da Robert gik på pension, modtog han den allerførste pris, og siden har den båret hans navn til ære for hans store indsats.
Med Robert Andersen Prisen hylder vi både de nuværende modtagere og alle dem, der i fremtiden vil modtage anerkendelsen for deres vigtige arbejde. Prisen er vores fælles måde at sige tak til de AMR’er, som tager ansvar, viser omsorg og står fast på, at et godt arbejdsmiljø er noget, vi alle har ret til.
Med venlig hilsen
Miljø og oplysningsudvalget
Miljø- og Oplysningsudvalget under Ejendom Midt inviterer dig til:
Kursus for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter
📍 Odder Park Hotel, Odder
📅 5.–6. maj 2026
Vil du blive klogere, udvide dit netværk og få ny inspiration til dit arbejde som tillidsvalgt?
Så er dette kurset for dig! Men vær hurtig – vi har kun plads til 35 deltagere.
Fra kurset 2025
Hvad kan du glæde dig til?
- Nyt fra ESL
- Ejendom Midt fortæller nyt
- Motiverende foredrag med Nicklas Pyrdol om generationer på arbejdspladsen
- Robert Andersens AMR-pris 2026 – årets mest engagerede arbejdsmiljørepræsentant.
- Foredrag med Henrik Herold, Randers Regnskov, Ledelses til fingerspidserne
- Foredrag med Anne Scherrebeck – social vicevært ved UK Home
Der udover noget om uddannelse, gruppearbejde og vidensdeling
Praktisk info
- Start: 5. maj kl. 08:15 (kaffe og rundstykker fra 07:30)
- Slut: 6. maj ca. kl. 15:00
- Indkvartering: Odder Park Hotel, Torvald Køhlsvej 25, 8300 Odder
Bemærk:
- Løntab dækkes ikke.
- Særlige kosthensyn skal oplyses ved tilmelding.
Tilmelding:
Send mail til Dennis Zarp Laursen på dzl@forbund.dk senest 20. april 2026
Tag med og få ny viden, nye kontakter og en oplevelse udover det sædvanlige!
Hilsen
Miljø- og Oplysningsudvalget
Du kan komme til Djurs Sommerland med fagforeningen
Lørdag den 30. maj 2026
Tag dine børn eller børnebørn med
Max. 5 billetter pr. medlem
Pris pr. billet er 200 kr.
Spisning kl. 13.00, Frokost i Pizzeria inkl. fri sodavand (ved vandland)
Sådan tilmelder du dig:
- Skriv en mail til aarhus@forbund.dk
- Navn og mobilnummer
- Skriv antal billetter (max. 5)
- Alder på børnene3-5 år eller 6-11 år
Børn under 3 år er gratis at have med og skal ikke tilmeldes
Tilmeldingen er gældende når betalingen er registreret
Betaling til AL Sydbank 5394-0000364930
Tilmelding og betaling, senest den 1. maj 2026
1.Maj 2026 i Fagforeningen.
Ejendomsfunktionærernes fagforening inviterer dig til 1. maj møde i Lokalerne, Søren Frichs Vej 38 M, 8230 Åbyhøj.
Der vil også i år blive serveret kaffe og rundstykker, holdt taler, være fællessang, samt de uundværlige røde pølser. De skal selvfølgelig skylles ned med lidt øl eller vand.
Vi starter med kaffe, rundstykker og fællessang kl.: 9.00.
Vi ses til fælles 1. maj kl.: 9.00 på Søren Frichs Vej 38 M.
Pensionsmøde
ESL Midtjylland
Fra. Kl. 17.00-20.00
Afholdes følgende dage
Tirsdag den 28. april I Randers (Restaurant Skovbakken)
Onsdag den 29. april i Herning (Østergaards Hotel)
Tirsdag den 12. maj i Århus (Hotel Sabro Kro)
Der vil blive serveret aftensmad til møderne.
Kom og hør om:
- Hvad indeholder din pensionsordning ? – incl. nyt om kommende forbedringer
- Valgmuligheder – indbetalinger, dækninger og risikoprofil
- Investering af din pension – afkast
- Hvem får dine ”pensionspenge”, når du dør
- Hvor finder jeg overblik over mine pensioner ?
Sundhedsordningen i PensionDanmark
- Hvad indeholder den ?
- Hvordan bruger jeg den ?
- Hvor kan jeg få hjælp eller behandling ?
Sådan tilmelder dig:
Skrive en mail til aarhus@forbund.dk
Oplys navn og mobilnummer og hvilken af byerne du ønsker at deltage i.
Senest tilmeldingsfrist er den 22. april til Randers og Herning og den 1. maj til Århus
Nu har du mulighed for at anerkende en kollega, der hver dag arbejder for et godt og sikkert arbejdsmiljø!
Robert Andersen prisen 2026 uddeles til en arbejdsmiljørepræsentant i Ejendoms Midts område, som med sit engagement og indsats er med til at sikre, at alle kan gå raske hjem fra arbejde.
Hvorfor er et godt arbejdsmiljø vigtigt?
Et godt arbejdsmiljø er fundamentet for trivsel, tryghed og arbejdsglæde på arbejdspladsen. Når vi passer på hinanden og skaber rammer, hvor alle kan føle sig sikre og værdsatte, styrker vi både fællesskabet og effektiviteten. Et sundt arbejdsmiljø betyder færre arbejdsulykker, mindre stress og bedre samarbejde – og det gør, at vi alle kan gå glade og raske hjem efter fyraften.
AMR’s rolle – en nøgleperson for os alle
Arbejdsmiljørepræsentanten spiller en helt central rolle i at sikre, at arbejdsmiljøet er i top. AMR’en er bindeleddet mellem kolleger og ledelse, og arbejder hver dag for at identificere risici, finde løsninger og skabe en kultur, hvor sikkerhed og trivsel er i fokus.
Det er ofte AMR’en, der tager initiativ til forbedringer, lytter til kollegernes bekymringer og sørger for, at alle bliver hørt.
Derfor er det vigtigt at anerkende og fejre de arbejdsmiljørepræsentanter, der gør en indsats – de er med til at gøre vores arbejdsplads til et bedre sted for alle.
Har du en kandidat i tankerne?
Miljø og Oplysningsudvalget inviterer dig til at indstille en arbejdsmiljørepræsentant, der fortjener at blive hædret for sit arbejde.
Sådan indstiller du:
Send en mail til dzl@forbund.dk senest den 22. april 2026 med følgende oplysninger:
- Navn på kandidaten
- Arbejdsplads
- En kort begrundelse for din indstilling
- Dine kontaktoplysninger (eller kontaktoplysninger på jer, der indstiller)
Prisen overrækkes i maj.
Lad os sammen hylde dem, der gør en forskel for arbejdsmiljøet!
Med venlig hilsen
Miljø og Oplysningsudvalget