Husk din ret til efteruddannelse

Det er vigtigt at uddanne sig løbende gennem arbejdslivet. Der kommer nye teknikker og arbejdsområder, og derfor er det nødvendigt at udvikle sig fagligt. For dem, der er ansat under DI-overenskomsten, er der frihed til uddannelse to uger om året. Her kan du læse, hvordan du kan komme på uddannelse.

Alle medarbejdere, der er ansat under DI-overenskomsten og har seks måneders anciennitet, har ret til de to ugers (10 dage) betalt uddannelse med fuld løn hvert år. For at benytte sig af retten, skal du vælge uddannelse blandt uddannelsesmuligheder, der er omfattet af den såkaldte positivliste fra kompetenceudviklingsfonden. Her er der flere muligheder for forskellige efteruddannelseskurser inden for områder som ventilation og tekniske installationer eller kurser inden for det grønne område. Blot for at nævne nogle af de emner, du kan vælge mellem.

Har du udfordringer med at læse og skrive, kan du blandt andet også finde kurser dansk og særlige kurser for mennesker med ordblindhed. Du har mulighed for at blive screenet for at finde ud af, om du eventuelt er ordblind og derfor kan få adgang til særlige kurser.

Er du ansat under BL-overenskomsten?

For de medlemmer, der er ansat under BL-overenskomsten, er der lidt andre regler om uddannelse, som du skal være opmærksom på.

BL-overenskomsten giver mulighed for otte dages betalt uddannelse om året. Hvis du ikke får brugt alle dagene et år, er der en mulighed for, at du kan overføre to dage af de dage, der ikke er brugt til året efter. Hvis du gør det, har du dermed mulighed for 10 dages uddannelse i det efterfølgende år.

Hvis du vil overføre to dage til året efter, skal du selv huske at gøre din arbejdsgiver opmærksom på, at det skal gøres.

Find dit kursus

Når du skal finde ud af, hvilke kurser der kunne være interessante og relevante for dig, skal du besøge denne side hos PensionDanmark. Du logger ind, og derefter kan du få det samlede overblik og de mulige kurser.

Når du finder et kursus, du gerne vil med på, skal du tage ønsket med til din arbejdsgiver og få det med i din uddannelsesplan. Har I en uddannelseskoordinator, så kan du tale med personen om det.

Det er en god idé at have forslag om efteruddannelse med til MUS-samtalen, hvor netop uddannelse er et vigtigt element. Husk, at det er vigtigt, at du kommer med forslag til kurser i god tid, inden de bliver afholdt. På den måde har du størst mulighed for at komme med. Det er altid din arbejdsgiver, der melder dig til kurset.

Har du spørgsmål til uddannelse, kan du altid kontakte din tillidsmand eller din lokale ESL-afdeling.