Grøn omstilling, digitalisering og uddannelse i fokus på SUN-branchekursus

30 tillidsvalgte ejendomsfunktionærer fra Norge, Sverige, Finland og Danmark mødtes fra den 21. til den 23. september 2024 på Metalskolen for at deltage i SUN-branchekursus. Kurset satte aktuelle temaer som grøn omstilling, digitalisering, uddannelse og fagforeningernes rolle på dagsordenen. ESL var vært for de nordiske kollegaer.

Lørdagens program blev indledt med et oplæg fra Norge om grøn omstilling. Oplægsholder Guro Vadstein fremhævede nødvendigheden af en retfærdig grøn omstilling, som ikke blot fokuserer på at reducere CO2-udledning, men også sikrer arbejdspladser og bæredygtig udvikling.

Efter oplægget var der gruppearbejde, hvor deltagerne blandt andet delte erfaringer med hinanden i forhold til uddannelse i at håndtere den grønne omstilling i dagligdagens arbejde og hvilken rolle fagforeningen spiller i arbejdet.

“Den grønne omstilling fylder mere og mere i vores medlemmers hverdag. Derfor var det et vigtigt emne at få diskuteret og blive inspireret af vores nordiske ligesindede,” siger formand Michael B. Hansen, ESL.

Digitalisering og fremtidens uddannelse

Sverige tog over lørdag eftermiddag med et oplæg om digitalisering og fremtidens ejendomsfunktionærer. Nicklas Nilsson fra Fastighetsanställdas Förbund præsenterede, hvordan teknologisk udvikling og digitalisering vil påvirke branchen. Budskabet var, at fremtidens ejendomsfunktionærer både skal mestre det praktiske arbejde og de teknologiske værktøjer samt funktioner som smart teknologi og solceller, der vil vinde indpas i ejendommene i de kommende år.

Deltagerne blev bedt om at dele, hvordan det ser ud med kompetenceudviklingen i de forskellige lande, og diskuterede også, om det er statens eller virksomhedens opgave at sikre, at medarbejderne er klædt på til fremtidens udfordringer.

Fastholdelse og organisering af medlemmer

En vigtig ting for alle fire nordiske forbund er at fastholde og tiltrække nye medlemmer. Søndag morgen blev der kigget på organisering og medlemshvervning, præsenteret af Kaarina Ahonen fra finske PAM. Fokus var på, hvordan fagforeningerne kan fastholde og rekruttere medlemmer i en tid, hvor arbejdsmarkedet er i konstant forandring.

Efter oplægget var der gruppearbejde, hvor deltagerne diskuterede, hvordan en stærk fagforening kan sikre rettigheder og forbedrede arbejdsforhold på arbejdspladsen, og hvordan man tiltrækker nye medlemmer til organisationen.

Den danske model og politisk indflydelse

Mandag sluttede kurset med et oplæg fra Toke Dahler fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH). Han fortalte om organisationens arbejde og om, hvordan FH arbejder for at få politisk indflydelse i Danmark. Oplægget understregede vigtigheden af fagforeningernes engagement i politiske beslutninger og deres evne til at påvirke arbejdsmarkedets udvikling gennem politiske processer.

Godt netværk og videndeling

Ved at samle så mange mennesker med den samme faglighed og de samme udfordringer er det naturligt, at snakken går i pauserne mellem oplæggene. Og netop den del er vigtig, når de nordiske tillidsvalgte samles.

“Selvom der er forskelle på overenskomsterne og organiseringen fra land til land, har vi alle de samme faglige udfordringer i hverdagen. Vi kan lære meget af hinanden på tværs af de fire lande, og derfor var det godt at se og høre, hvordan alle fik udvekslet erfaringer i løbet af de tre dage. Samtidig gav de fire oplæg noget at tænke over og arbejde med for alle, og var god inspiration til vores daglige arbejde,” siger Michael B. Hansen.